vrijdag 6 maart 2015

Wenen

2013

Wenen in de kerstperiode leek mij wel de ideale combinatie.
Het was voor ons de eerste keer dat we toch wel echt de sneeuw zouden in gaan. Op onze voorbereidingen kon Dancecourt dan ook jaloers zijn.

• Als eerste stoppen we in Siegburg. Volgens onze informatie zou hier een kerstmarkt zijn met oude ambachten.  Ondanks  de wegwijzers voor parking missen we deze toch en kunnen we 2x genieten van een rit rond het stadje. Gelukkig kunnen we niet ver van de markt parkeren. De kerstmarkt is niet groot maar wel leuk. Ik zou er zeker niet speciaal van uit België naar toe rijden maar als je er toch langs door komt, loont het zeker de moeite om te stoppen. Alle standhouders hebben hun kleren mooi aangepast aan hun standje en dat geeft toch een uitermate gezellig geheel. Je vindt er zo eens andere dingen dan op de traditionele kerstmarktjes. We hebben een vuursteen gekocht waar we dus absoluut niet zonder kunnen leven.

We overnachten inAschaffenburg, Willigesbrücke, Grossotheimerstrasse (GPS n49,97139  o9,13722).  Er is service. De ondergrond is gras en zand maar we hebben er nog nooit vast gereden. Enkele plekken kunnen aansluiten op stroom, wel handig met dit koude weer.

• Aschaffenburg is een aangename verrassing. De parking is goed aangegeven en het dorp is op ongeveer 500m. De kerstmarkt is klein, gezellig en traditioneel en mooi gelegen aan het imposante kasteel. We wandelen ook nog even door het stadje. Het is geen spectaculaire schoonheid maar wel een aangenaam stadje. 's Morgens is het helemaal wit en kunnen we onderstaand plaatje schieten.

•  We rijden verder naar Bamberg. Dit is zo een prachtige stad dat de verwachtingen hoog gespannen zijn voor de kerstsfeer. Onderweg sneeuwt het meer dan behoorlijk en geraakt de autoweg toe gesneeuwd. Maar langzaam gaat ook. We zetten ons in Bamberg op de P/R. Hier is een speciaal gedeelte voor campers. We wandelen direct langs het water het centrum in. Het sneeuwt nog altijd. De kerstsfeer kan dus niet beter. En dit valt dus tegen. Er is inderdaad een kerstmarkt zoals je er 13 in een dozijn hebt. Er worden weinig kerstspulletjes verkocht en de kerstsfeer is ver te zoeken. Ook de belichting van de stad stelt hoegenaamd niets voor. Misschien waren onze verwachting te hoog gespannen maar als ik er nu op terug kijk, is dat nog altijd met een gevoel van teleurstelling. Pas op, het blijft een fantastische stad maar je kunt ze beter bezoeken als het wat warmer is.

• We rijden naar Potterstein. In het Wiesenttal genieten we van het sneeuwrijke uitzicht en zijn maar wat blij dat de wegen mooi open liggen. We genieten dan ook van de mooie besneeuwde uitzichten. De wereld ziet er toch altijd aantrekkelijk uit als alle onvolmaaktheden bedekt zijn met een wit tapijt.

In Amberg, Gasfabrikstrasse (GPS n49,44139  o11,86222) overnachten we. Deze plek is alleen voor campers. Als wij daar zijn, krijgen de geparkeerde auto's dan ook een boete. De ondergrand is asfalt. De plekken zijn niet overdreven groot maar er is wel stroom voorhanden.. Er ligt wel een park langs de parking. Het dorp is op wandelafstand.

• We wandelen naar het kleine gezellige dorpje, genieten van het piepkleine maar oh zo gezellige kerstmarktje en bewonderen de oude huizen. We nemen ook nog wat foto's van de brilbrug.

• We rijden verder naar Cham. Sneeuw en miezerige regen wisselen elkaar af. Na Cham begint de sneeuw het toch iets harder te menen. Dit levert natuurlijk leuke plaatjes op.

• We rijden niet tot Passau maar wijken iets van de route af naar Grafenau.

Overnachtingsplek Grafenau, Grafenauer Kurpark, Freyunger Strasse (GPS n48.85605  o13,40456). Ook hier is weer stroom voorhanden. Een sneeuwwagen maakt een deel van de parking zelfs open zodat we kunnen parkeren. We staan op een zeer ruime parking aan de sportterreinen. Voor de sleutel van de stroom wandelen we naar de toeristinfo in het dorp.

• Grafenau is een piepklein dorpje. Er zijn een paar restaurantjes Wij hebben een hapje gegeten bij de plaatselijke slager.

• Passau is, hoe kan het ook anders, meer dan druk. De parking is toch een heel eindje verwijderd van het dorp. Het is haast alsof deze toeristische trekpleisters een beetje rusten op het lauweren. Het is kerst - ok - maar ze hebben er niet extra moeite voor gedaan.

• We rijden verder langs de Donau Oostenrijk in.  Hier ligt dan weer geen sneeuw. Die enkele graden warmte die de Donau afgeeft? Als we naar Vichtenstein rijden, 4 km van de Donau verwijderd en boven op de helling, komen we opnieuw in de sneeuw terecht. Het panoramische uitzicht is helaas verdwenen is mistige sneeuw. Je hebt hierboven een panoramaroute. We besluiten deze wijselijk niet te nemen omdat de wegen er nogal glibberig bij liggen.

• We rijden dus terug richting Donau.  In Engelhartzel brengen we een bezoekje aan de kloosterkerk. De plafondschilderingen zijn blijkbaar niet gerestaureerd maar overschilderd met een soort modern kubisme. Het kan ons niet bekoren.

In Naarn overnachten we bij een plaatselijke boer. Bauernhof Mostschenke, Dirnwagram 1 (GPS n48,21750  o14,61972). Dit is een mooie rustige plek. Prima ontvangst en stroom voorhanden.

• Onze volgende halte is Perg. Dit zou mooie huizen hebben. Operahuizen noemt mijn man het. En zowaar, de naam dekt volledig de lading.

• We proberen het kasteel van Clam te bereiken maar de sneeuw is ons de baas met een stevige slippartij tot gevolg. De overgang naar sneeuw is zo snel dat we nog geen sneeuwkettingen om hadden. Clam zal dus voor een zomers bezoek zijn.

• Grein is ook een leuk dorpje aan de Donau. Het ziet eruit alsof het hier in de zomermaanden krioelt van de toeristen. Nu is het heerlijk rustig.

• Het volgende stuk langs de Donau is echt prachtig.  We krijgen zelfs zowaar wat zon.

• Natuurlijk stoppen we in Melk. Je ziet de abdij al van ver liggen. Dit mag in geen geval gemist worden. Het klooster is echt magnifiek. We moeten een gids nemen voor een rondleiding maar in de zomer zou je, mits betaling van een ticket, alleen binnen mogen. Het is ronduit prachtig en de gids is zeker de moeite. Vermits het nu vrij kalm is, neemt de gids uitgebreid de tijd. De kerk is prachtig en heel rijkelijk versierd. Met de restauratie zou hier 4kg bladgoud gebruikt zijn. In de bib mogen helaas geen foto's genomen worden. Ik zou het zo opnieuw bezoeken. Ook het stadje is een bezoekje waard.

In Aggsbach brengen we de nacht aan de Donau door. Er is wel stroomvoorziening maar die is helaas afgesloten. (GPS n48,29814  o15,40497)

• Geen sneeuw maar een stevig vriesweer met een ijzige wind.

• We stoppen in Krems. Enfin we vergissen ons, stoppen eerst in Stein, deelgemeente van Krems. Iets verder geparkeerd dan maar. Leuk om door te wanden, mooie halte.

Wij hebben gekozen voor camping Wien West (GPS n48 12 38.43  o16 15 15 .81). Er is een uitstekende service met een kleine winkel. Je kan buskaarten kopen op de camping en de bus naar Wenen stopt zowat tegenover de ingang van de camping.

• Vooraleer we op de camping zijn, komen we opnieuw in sneeuw terecht maar alles verloopt prima. Op de camping kopen we direct een buskaart. De bushalte ligt aan de camping en zo wat om de 10 minuten rijdt er een bus. Op het eindstation overstappen in de metro om midden in Wenen uit te komen. Werkt prima.  We gaan eerst de i op. Sorry jongens maar dat is dus een ramp. Zelden zo een slecht info kantoor tegen gekomen. Kortaf tot daar aan toe, als we dan nog info zouden krijgen. Eigenlijk hebben we het merendeel van de info gekregen van de persoon die verantwoordelijk was voor de ticketverkoop. Gelukkig hebben we het boekje 100% Wenen gekocht. We beginnen met de route door het oude stadsgedeelte. Af en toe kruisen we de hoofdwinkelstraat en zijn we maar wat blij dat we die rustige en mooie straatjes net niet op de winkelstraat volgen. In een bruin café eten we iets warms en zijn onmiddellijk totaal verbaasd dat hier dus nog gerookt mag worden in de cafés. Dat zijn we niet meer gewend.

• Wenen zelf: pittoresk is een woord dat absoluut niet bij Wenen past. Ieder gebouw is een monument op zich. De Stephansdom misstaat hier niet. Het is hier alleen maar benauwend druk. Ook de Kaisergruft vind ik wel de moeite. Hier is het veel rustiger.

• We nemen de U richting raadhuis. Het schemert ondertussen en het raadhuis is magnifiek verlicht. Prachtig. Hier is ook een kerstmarkt en de drukte beneemt je zowat letterlijk de adem. Te veel is teveel. We gaan terug naar de camping.

• Op zondag bezoeken we de Belvedere. Er zit een ijzige wind. Maar het Belvedere is prachtig. De kou hebben we er voor over.

• Met de U rijden we naar het Hundertwasserhaus. We moeten nog een stukje wandelen in misschien niet de mooiste buurt van Wenen maar het loont de moeite. Ik geloof dat er geen stukje recht is aan dit gebouw. Voor ons is dit zeker één van de topattracties.

• Daarna gaan we terug naar het centrum om de verlichting te bewonderen.

• De volgende dag bezoeken we de nashmarkt. We hadden Duitsers ontmoet die dit geweldig vonden. Wij vonden er niet zoveel aan. De gebouwen rondom de markt vinden we dan wel de moeite. We eten iets op de markt. Onze duurste en slechtste lunch en het is er ook nog steenkoud in de zaak.

• In de buurt gaan we eens kijken naar garbarage. Prachtig!! Dit is een recycling winkel. Ze werken samen met ex-drugsverslaafden en maken heel leuke spulletjes van alle mogelijke dingen. Dit vinden we stukken beter dan de nashmarkt.

• We wandelen eens binnen met Sussi. Een theehuisje maar echt er helemaal over; We kopen twee potjes van het uitgestalde maar zijn naderhand niet helemaal onverdeeld gelukkig met het resultaat. Het ziet er mooier uit dan het smaakt.

• Natuurlijk bezoeken we ook Schonbrun. Wat moet je daar nog over zeggen. Groots is wel het minste.

•  Op onze laatste dag willen we naar de training van de Spaanse rijschool. Met vertoon van de buskaart kost dit 12€ pp. Er mogen geen foto's genomen worden. Mooi om te zien maar het is zeker zijn geld niet waard. De manege kan je van op straat bewonderen.

• En natuurlijk Hofburg.

• We slenteren nog wat rond. Proberen de peperdure Sachertorte. Pfff, is dat zwaar en genieten van de etalages van de winkels voor de rijken der aarde.

• Dan nemen we de U naar Spittelberg. Dit zou een opgewaardeerde buurt zijn. Er is hier een klein maar heel gezellig kerstmarktje. Het is niet zo groots als het centrum van Wenen maar wel veel volkser.

• Wenen is zeker de moeite. Het zou ook in de lente heel mooie zijn. Dit beweren alleszins de mensen van Wenen. Ik zou zeker willen aanraden 100% Wenen aan te schaffen Hier staan leuke wandelingen die je langs alle attracties voeren maar die ook oog hebben voor de stille schoonheden. Musea, winkels en aparte restaurantjes komen allemaal aan bod.

• Het is tijd om weer naar huis te rijden. Op onze terugweg volgen we opnieuw de Donau maar van de andere kant via de 1. We vinden de andere kant mooier. Iets achter Linz overnachten we (met goedkeuring) aan een klooster. Dit is geen officiële plaats. Het klooster en de kerk zien er heel eenvoudig uit maar als we de poort van de kerk opendoen, staan we versteld van de schoonheid. En dit helemaal gratis en voor niks.
De volgende morgen halen we -16°. Bar koud dus.
Via het Beierse woud rijden we verder naar huis.